torsdag, april 01, 2010

Plastning med Adhere

Tidigare har jag visat bilder gällande upprensning och hörnstödens position på en häst med fånghistorik. Det var första gången jag skodde den och på en av framhovarna hade skon blivit avtrampad. Pga detta saknades ganska mycket hovvägg och det fanns knappt något att sömma fast skon i. Dessutom skulle den troligtvis inte sitta länge nog då stora delar av skon låg utanför den obefinfliga hovväggen. Här hade jag två alternativ. Antingen kunde jag "limma" fast en aluminiumsko likt bilden nedan






Denna hov har även en skyddande sula, equi pak soft.

Alternativ två var att sömma fast en sko och plasta upp en vägg som dels jag skulle kunna fästa skon i och dessutom fungera som skydd för tramprisken.
I detta fall valde jag att sko och plasta väggen. Detta kan man endast göra om väggen är torr och fin och inte är angripen av t ex röta.
Det jag gjorde var att jag slog i söm där det fortfarande fanns tillräckligt med horn. Sedan tejpade jag själva skon för att undvika att plasten fäster i skon. Med tanke på hovens rörelser mot skon så vill jag undvika det.






Det svarta är tejp på skon






Efter att jag värmt upp hoven med hjälp av värmepistol i några minuter (varsamt då det kan bli väldigt varmt, en hårtork fungerar utmärkt som alternativ) så lade jag ett lager plast, Adhere. Den härdar snabbt så man måste vara förberedd!
Sedan, sekunderna efter, rullade jag in hoven och plasten i plastfolie. Då formar sig plasten efter hovens form och jag slipper raspa bort en massa plast! Dessutom tar man bort ev luftbubblor.
Sen när det härdat slog jag i de sista sömmen i plasten och nitade! Här är resultatet.

















Här är ett annat ex som krävde mindre plastning







2 kommentarer:

Kicki sa...

Va häftigt! Och vilket bra resultat! Hur länge håller plassten sen?

Hovslagaren sa...

Ja, visst!
Plastens hållbarhet kan hålla allt från ett par veckor till en hel skoperiod (8v) men oftast om man är noga med att göra allt rätt från början så sitter det minst 6 veckor i alla fall. Beror dels även på hur det ser ut i hagen, om det är vått och lerigt.